Search
Close this search box.

درآمد برنامه نویسی

اشتراک گذاری

درآمد برنامه نویسی

درآمد برنامه نویسی در ایران چقدر است؟

کسب درآمد برنامه نویسی در ایران و سایر نقاط جهان الزاما ربطی به انتخاب زبان برنامه نویسی ندارد. شناخت نیازمندی‌های بازار و اینکه چگونه به بهترین نحو به این نیازمندی‌ها پاسخ دهید، باعث می‌شود تا درآمد خوبی داشته باشید. در همین راستا می‌توانید تقریبا با هر زبان برنامه نویسی به این هدف برسید وکسب و کارهای بزرگی ایجاد کنید و درآمد موردنظر خود را به دست بیاورید.

پس در اولین مرحله ایده‌ی شما، مدیریت زمان و مهارت شما در ارائه راهکار و مارکتینگ محصول، باعث می‌شود که برنامه نویسی برایتان پولساز خواهد بود. البته آشنایی کلی با پردرآمدترین زبان‌های برنامه نویسی موجود در بازار به خصوص برای افرادی که به تازگی می‌خواهند در این صنعت کار پیدا کنند، بسیار مفید است و می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا آسان‌تر و سریع‌تر یک شغل را پیدا کنند. به همین دلیل در مقاله کدام زبان برنامه نویسی پولساز است به معرفی زبان‌های برنامه نویسی پر درآمد برنامه نویسی در ایران و سایر نقاط جهان در حال حاضر پرداختیم.

عوامل موثر در میزان درآمد برنامه نویس در ایران

درکنار توضیحات بیان شده درمورد اهمیت خلق ارزش و پاسخ دهی به نیازمندی‌ها که در بخش قبلی صحبت شد، بهتر است بدانید که چندین عامل بسیار مهم در افزایش یا کاهش حقوق برنامه نویسی در ایران موثر هستند. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • میزان مهارت و تجربه کاری فرد در حوزه برنامه نویسی
  • شهری که در آن مشغول به کار هستید
  • شیوه کاری برنامه نویس
  • انتخاب حوزه برنامه نویسی

در ادامه تاثیر هر یک از موارد بالا را بررسی خواهیم کرد. البته به جز موارد بالا و انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب و مرتبط با حوزه‌ای که انتخاب می‌کنید، عوامل کوچکتری هم وجود دارند: برای مثال در اغلب موارد اگر شرکتی که در آن کار می‌کنید شناخته شده‌تر باشد، باید انتظار حقوق برنامه نویسی بیشتری داشته باشید.

میزان مهارت تجربه برنامه نویسی

به طور کلی درآمد یک برنامه نویس در ایران و همچنین سایر کشورهای جهان بر اساس سطح مهارت و میزان تجربه آن‌ها تعیین می‌شود. برنامه نویس‌ها براساس میزان تجربه کاری و مهارت، به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  • توسعه دهنده تازه ‌کار یا   Junior developer
  • توسعه دهنده ارشد یا Senior developer
  • معمار ارشد یا Lead Architect
  • مدیر میانی یا Mid-Level Manager
  • رهبر ارشد یا Senior Leader

البته ممکن است فردی بعد از گذشت سه سال هنوز به مهارت کافی نرسیده باشد و همچنان در رده توسعه دهنده تازه کار باشد، اما به طور کلی هرچه میزان مهارت و تجربه کاری بیشتر ‌شود، حقوق برنامه نویس در ایران نیز بیشتر می‌شود. پس علاوه بر افزایش حقوق هر ساله توسط وزارت کار، حقوق برنامه نویس در ایران براساس پیشرفت در طول سال نیز می‌تواند افزایش پیدا کند.

شهر محل کار

یکی از عواملی که در تعیین درآمد برنامه نویسی در ایران موثر است، شهری است که در آن مشغول به کار هستید. تهران به عنوان پایتخت کشور، کانون مشاغل مرتبط با برنامه نویسی است و اغلب موقعیت‌های شغلی با درآمد برنامه نویسی بالا در این شهر وجود دارد. در رتبه‌ی بعدی شهرهای صنعتی و بزرگ مانند اصفهان، مشهد، تبریز، شیراز و… قرار می‌گیرند. البته توجه داشته باشید که این مقایسه نسبی است و حتی در شهرستان‌های کشور هم موقعیت‌های شغلی برنامه نویسی نسبت به سایر حوزه‌های مهندسی بیشتر است.

اما جالب است بدانید که حتی اگر در شهر یا روستایی زندگی می‌کنید که موقعیت شغلی برنامه نویسی در آنجا نیست، می‌توانید به عنوان یک برنامه نویس درآمد داشته باشید. با ظهور فناوری‌های جدید، امروزه می‌توانید از راه دور به صورت غیرحضوری (که به آن ریموت نیز گفته می‌شود) در یک شرکت مشغول به کار شوید یا به صورت فریلنسری فعالیت کنید. بسیاری از برنامه نویسان با خارج از کشور به همین صورت کار می‌کنند و درآمد نسبتا بالایی هم دارند. برای تخمین بهتر تعداد موقعیت‌های شغلی می‌توانید به وبسایت‌های کاریابی آنلاین مراجعه کنید.

شیوه کاری برنامه نویس

عامل دیگری که در انتخاب که در میزان درآمد برنامه نویسی در ایران باید درنظر بگیرید ، شیوه کاری است. برنامه نویسان براساس شیوه کاری به دو گروه برنامه نویسان فریلنسری و برنامه نویسان استخدامی تقسیم می‌شوند. شما به عنوان یک برنامه نویس فریلنسری فردی خود اشتغال شناخته می‌شوید که قصد استخدام و کار حضوری در شرکت‌های برنامه نویسی را ندارید و با اراده‌ی خود، درباره مهارت‌های مورد نیاز، مشتریان، نرخ، ساعات کاری و محل کار خود تصمیم می‌گیرید. در حالی که اگر جزو گروه دوم (یعنی برنامه نویسان استخدامی) باشید، موظف به حضور در یک شرکت خاص به صورت تمام وقت یا پاره وقت هستید و اغلب زبان برنامه نویسی و شیوه کاری شما نیز توسط کارفرما انتخاب می‌شود.

ممکن است تصور کنید درآمد یک برنامه نویس فریلنسر بیشتر از استخدام در یک شرکت است. چراکه در شرکت همه مبلغ دریافتی پروژه به برنامه نویس تعلق نمی‌گیرد اما در فریلنسری برنامه نویس بخش زیادی از درآمد حاصل از پروژه را خودش دریافت می‌کند. اما متاسفانه در حال حاضر شرایط فریلنسری در ایران برخلاف انتظار بسیار پرخطر است. کارفرمایان زیادی هستند که مبلغ غیرمنصفانه‌ای برای پروژه خود در نظر می‌گیرند و تعداد پروژه‌های تعریف شده بسیار کمتر از موقعیت‌های شغلی رسمی است.

درآمد برنامه نویس در ایران

میزان حقوق برنامه نویس در ایران دارای یک بازه‌ی گسترده است و از ۵ میلیون شروع شده و حتی به بالاتر از ۵۰ میلیون نیز می‌رسد. شرایط مختلفی در تعیین درآمد برنامه نویس در ایران وجود دارد که در بخش‌های قبلی درمورد آنها توضیح دادیم. از طرفی با توجه به شرایط اقتصادی، میزان حقوق دارای نوسانات زیادی است و همانطور که تا به اینجا متوجه شدید، نمی‌توان رقم دقیقی برای حقوق برنامه نویس در ایران مشخص کرد.

برای تخمین بهتر میزان حقوق می‌توانید از سایت‌های کاریابی آنلاین استفاده کنید. در ویدیوی ابتدای مقاله چندین نمونه را به صورت عملی بررسی کردیم و می‌توانید مشابه با آن حوزه موردنظر خود و میزان درآمد آن را بررسی کرده و تخمین بزنید. برای مثال لیست زیر  به همین روش گردآوری شده است و قطعا در آینده نیز افزایش خواهند داشت:

  • برنامه نویس لاراول، PHP و فرانت ‌اند (HTML، CSS، جاوا اسکریپت): از ۸ تا ۱۰ میلیون تومان و ارشد از ۱۵ میلیون تومان به بالا
  • برنامه نویس فول استک: از ۱۵ تا ۱۸ میلیون تومان و ارشد حداقل ۲۰ میلیون تومان
  • برنامه نویس وردپرس: از ۵ میلیون تومان و ارشد از ۱۲ میلیون تومان
  • توسعه دهنده موبایل: از ۱۰ میلیون تومان و ارشد از ۱۸ میلیون تومان به بالا
  • برنامه نویس پایتون: از ۶ تا ۲۰ میلیون تومان (از تازه کار به بالا)
  • برنامه نویس Golang ارشد: ۲۰ میلیون تومان
  • علم داده و هوش مصنوعی: از ۱۰ میلیون تومان به بالا

 

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه ها بسته شده اند.

مطالب مرتبط

زنبیل خرید

دریافت مشاوره رایگان

اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیریم

013-33265361-2

info@novinwebsaz.net