Search
Close this search box.

استراتژی کسب و کار آنلاین

اشتراک گذاری

استراتژی کسب و کار آنلاین

داشتن تاکتیک‌های مدرن در استراتژی کسب و کار آنلاین باعث  رشد کسب‌وکار شما می‌شود. با اِعمال این روش‌ها در کسب‌و‌کارتان بهره‌‎وری تجارت خود را افزایش می‌دهید و وارد بازارهای جدیدی می‌شوید. استراتژی کسب و کار آنلاین (Business Strategy) مشخص می‌کند که کسب‌وکارها برای رسیدن به اهداف خود، ملزم به انجام چه کارهایی هستند.این امر می‌تواند به جهت‌دهی فرایند تصمیم‌گیری برای استخدام و تخصیص منابع کمک کند.

راه اندازی کسب و کار آنلاین قطعا جذابیت های خاص خود را دارد،اما مجموعه ای از چالش های خاص خود را نیز به همراه خواهد داشت.حقیقت این است که راه اندازی کسب و کار آنلاین می تواند از هر نوع کاری سخت تر باشد. در حالی که برخی افراد ممکن است اینترنت را به عنوان یک راه بسیار ساده برای ثروتمند شدن در مدت زمان کوتاه بدانند.اما نمی دانند که برای شروع باید استراتژی های راه اندازی کسب ‌و کار اینترنتی را نیز درنظر بگیرند.

استراتژی کسب و کار آنلاین بدین معناست که به عنوان مثال شما از یک کسب وکاری (فروش محصول،آموزش و ارائه خدمات) برخوردار هستید و می خواهید با استفاده از منابع محدود،با بهره ­گیری از فرصت­ های موجود در محیط کسب و کارهای جدید آن را رونق و گسترش دهید،به گونه ­ای که بتوانید برای خود مزیت رقابتی بوجود بیاورید و از این طریق به تمایز در کسب و کار خود برسید.بنابراین به منظور موفقیت در کسب و کار باید استراتژی ­‌های صحیحی تعیین کنید تا بتوانید ابتدا خود را در فضای معرفی و تثببیت کنید و سپس به توسعه کسب و کار خود فکر کنید.

استراتژی کسب و کار آنلاین روشی مبتکرانه برای نمایش دارایی‌های منحصربه‌فرد،افزایش برتری و کمک به عملکرد اجزای شرکت است.این استراتژی خلاصه‌ای از اعمال و تصمیم‌گیری‌هایی است که یک کمپانی آن‌ها را برنامه‌ریزی می‌کند تا برای رسیدن به اهداف تجاری خود انجامشان دهد.

ساده‌ترین استراتژی کسب و کار آنلاین،بررسی وضعیت حوزه‌ای است که قصد ورود به آن را دارید.ایده‌های مختلفی برای راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی وجود دارد،اکثر ایده‌ها قبلا به کار گرفته شده اند.پس به این نتیجه می‌رسیم شما حتما در حوزه ی فعالیتتان رقبایی دارید.داشتن رقیب به این معنی است که باید تلاش مضاعفی داشته باشید تا قادر باشید در بازار رقابت پیروز شوید.

اما مهم ترین استراتژی های موثر و اثربخش در توسعه کسب و کار کدام هستند؟و ما چگونه می­ توانیم از آن­ ها در کسب و کار خود استفاده کنیم؟چگونه باید یک کسب‌ و کار اینترنتی راه‌ اندازی کنیم؟

قبل از اینکه به سراغ مراحل راه اندازی کسب و کار آنلاین برویم،لازم است به برخی پارامترها توجه کنیم و برای آن ها برنامه ریزی داشته باشیم.نقطه شروع از کجاست؟و چه مواردی را باید در نظر داشت؟ با ادامه مقاله با من همراه باشید تا پارامتر های مهم شروع یک کسب و کار آنلاین را با هم بررسی کنیم.

استراتژی کسب و کار آنلاین

گام اول: شناسایی نقاط قوت و توانایی ها

اولین گام برای شروع یک استراتژی کسب و کار آنلاین، شناسایی نقاط قوت و توانایی های فردی است. فکر کنید که از چه توانایی هایی برخوردار هستید، همه آن ها را لیست کنید و مهم نیست این توانایی ها می تواند در زمینه کسب و کار شما باشد یا خیر. فقط آن ها را شناسایی کنید.

به عنوان مثال شما از قدرت بیان خوبی برخوردار هستید و یا این که کار با فتوشاپ و برخی نرم افزار های دیگر را بلد هستید. کلیه این موارد یک مزیت محسوب می شود که درمسیر رشد و توسعه کسب و کارتان مفید خواهد بود. شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که اگر هیچ تخصصی نداشتم باید چیکار کنم؟ آیا باید برای ایجاد کسب و کار آنلاین تخصصی داشته باشیم؟

گام دوم: انتخاب حوزه کاری

بعد از این که توانایی های خود را شناسایی کردید،لازم است درباره نوع کسب و کارتان فکر کنید.چه فعالیتی را می خواهید در فضای آنلاین انجام دهید؟

برای انتخاب حوزه کارتان لازم نیست حتما به دنبال ایده بکر بروید،سعی کنید به دنبال ایده ای بروید که مخاطب بالایی دارد و مورد نیاز مردم است.حوزه کاری شما می تواند مرتبط با تخصص شما باشد به عنوان مثال شما یک کیک پز هستید و تا کنون از فضای اینترنت برای فروش محصولات خود استفاده نکردید.اگر تخصصی نداشتیم باید چه کنیم؟اگر تخصصی ندارید می توانید از گوگل و ابزارهای آن استفاده کنید و یک تخصص که از طرفدار های  زیادی برخوردار است انتخاب کنید.اگر به متخصص شدن در آن حوزه علاقه ای ندارید باید به سمت فروش محصولاتی بروید که مخاطب زیادی دارند.

گام سوم: بررسی و تحلیل رقبا

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که لازم است قبل از شروع کسب و کار آنلاین در نظر داشته باشید تحلیل و بررسی رقبای کسب‌ و کار شماست.لازم برای این کار در صفحه مرورگر خود عنوان کسب و کارتان را سرچ کنید. در صفحه اول وب‌ سایت‌ های را به شما نمایش می‌هد که رقبای شما محسوب می شوند لازم سه گزینه اول را از لحاظ قدمت سایت، ترافیک، محتوا و محصولات ارائه شده را بررسی کنید.

چه چیزی در استراتژی کسب و کار آنلاین تغییر نکرده است؟

همه شرکت های موفق باید مدل های کسب و کار با دوام و سودآوری داشته باشند. بسیاری از کسب و کار های آنلاین باید متحمل هزینه های قابل توجهی شوند و سرمایه گذاری های بزرگی به منظور ایجاد ارزش برای مشتریان نمایند. برای مثال، آمازون دات کام سرمایه گذاری هنگفتی در امکانات توزیع خود نمود. شرکت های دیگر دریافته اند که فعالیت های مجازی باعث حذف نیاز به فعالیت های فیزیکی نمی شوند، بلکه اغلب بر اهمیت آن ها می افزایند، و معرفی کاربرد اینترنت در یک فعالیت اغلب فشار تقاضای بیشتری را بر فعالیت های فیزیکی در جایی دیگر از زنجیره ارزش وارد می کند. برای مثال، سفارش مستقیم بر اهمیت انبارداری و حمل ونقل می افزاید.

شرکت های فراوانی از طریق به کارگیری فناوری های اینترنت به صرفه جویی های قابل ملاحظه ای دست یافته اند،ولی اینترنت تضمین نمی کند که شرکت ها هزینه های پایین را تجربه خواهند کرد.در حالی که خدمات درخواست شغل اینترنتی به میزان زیادی از هزینه های دسترسی به داوطلبان بالقوه شغل کاسته اند، ولی همچنین سیلی از سوابق الکترونیک را به سوی کارفرمایان روانه کرده اند.

با آسان تر کردن توزیع سوابق شغلی (رزومه) توسط جویندگان کار، اینترنت کارفرمایان را مجبور می کند تا در میان تعداد بسیار بیشتری از نامزدهای نامناسب به جستجو و دسته بندی بپردازند.هزینه های پنهان اضافه شده،اغلب برای فعالیت های فیزیکی، ممکن است بر صرفه جویی های آشکار نقشی پر رنگ تر داشته باشند.

استراتژی کسب و کار آنلاین و تعیین مدل کسب و کار

اینترنت یک جایگاه یا محدوده خاص و ویژه ای را برای فعالیت کسب وکار، که گاهی مثل یک مکان یا بازار جدید است، فراهم می کند. چگونه شرکت، کسب و کارها را در این نواحی و محدوده ها هدایت می کند؟ یک راه تکیه و تأکید بر این پرسش از طریق توصیف مدل های گوناگون در تعیین استراتژی کسب و کارهای آنلاین است.مدل های کسب و کار اینترنتی، روش و مجموعه ای از مفروضات است که چگونگی ایجاد ارزش و بدست آوردن سود در کسب و کار در یک محیط رقابتی را توضیح می دهد.

بعضی از این مدل های کسب و کارهای آنلاین حتی هنگامی که در یک محتوای اینترنتی بکار گرفته می شوند اندکی ساده و سنتی هستند.آنهایـی که دارای این ویژگــی می باشند،خاص شبکه های اینترنت و محیط های آنلاین هستند.در این بخش روی هفت مدل های کسب و کار اینترنتی که روی دامنــه گستــرده واکثر کسب و کارهای آنلاین، به کار رفتــه شده بحث می کنیم.

مدل اشتراک محور چیست؟

مدل های اشتراک محور بوسیله کسب و کارهایی که یک مبلغ ثابتی را برای فراهم کردن هر یک از خدمات یا محتوای ویژه پرداخت می کنند مورد استفاده قرار می گیرد. ارائه کنندگان خدمات اینترنتی مثالی از این نوع مدل هستند. شرکت هایی مثل American on-line و Earthlink supply Internet که اتصالاتی را برای خریداران ایجاد می کنند خریداران خواه از این خدمات استفاده بکنند یا نکنند باید حق شارژ خود را پرداخت نمایند.

روزنامه هایی مثل اکونومسیت یا نیویورک تایمز نیز بوسیله ایجاد محتویات در سایتهای خود از مدل های اشتراک محور استفاده می کنند. همچنین این سایت های معروف اغلب محتویات محدودی را به صورت مجانی در دسترس قرار می دهند. برای مثال اکونو مسیت تبلیغ می کند که بیش از ۷۰% محتویات سایتش فقط در دسترس مشترکان است.

مدل تولید محور چیست؟

مدل های تولید محور بوسیله شرکت هایی استفاده می شوند که در فرایند تولید بوسیله تبدیل مواد خام به محصولات با ارزش افزوده، ارزش افزایی می کنند. بنابراین به آن مدل استراتژی کسب و کارهای آنلاین به مدل های تولید هم گفته می شود، اینترنت از دو طریق در این مدل ارزش افزایی می کند، اول اینکه هزینه های مدیریت بازاریابی را بوسیله ایجاد امکان تماس با مصرف کنندگان نهایی کاهش می دهد.دوم اینکه چنین تماس های مستقیمی سفارشی کردن و حل مسئله را تسهیل می کند.

سیستم سفارش دهی شرکت دِل از طریق یک فرایند تولید نگارش شده پشتیبانی می شود. سایت Teravilocity.com که از پایگاه غنی خود که گزینه های مختلف در سفر و راه حل های مختلف پیش روی برای سفر را ارائه می دهد.

مدل کمیسیون محور چیست؟

مدل های کمیسیون محور بوسیله کسب و کار هایی که خدماتی را برای یک مبلغی فراهم می کنند،استفاده می شود. این مدل های کسب و کار اینترنتی معمولاً یک واسطه گروه سوم است و کمسیون های پرداختی اغلب بر مبنای حجم یا اندازه معامله است.انواع مختلفی از کسب و کارهای کمیسیون محور وجود دارند.معمول ترین نوع آن خدمات دلالی یا حق العمل کاری است.

مثل دلال سهام شرکت ها (Ameritrade.com) یا دلالان معاملات ملکی (Remax.com). این گروه همچنین شامل شرکت های حراجی مثل Ebay هم می باشد.در تعامل خریدار و فروشنده باهم، Ebay حق کمیسیون بدست می آورد،حراجی های معکوس بوسیله شرکت هایی مثل FreeMarket.com اداره می شوند که همچنین صرفه جویی های معمولی هم در هزینه های تأمین و تدارکات برای استفاده کنندگان B2B فراهم می کنند.

مدل مبلغی برای ارائه خدمت چیست؟

مدل های مبلغی برای ارائه خدمت بوسیله شرکت هایی که خدمات پیوسته و مشابهی را برای شرکت های خدمات همگانی ارائه می کنند،استفاده می شود.برخلاف مدل کمیسیون محور در این حالت پرداخت برای هربار مراجعه به سیستم انجام می شود.یعنی فعالیت ها اندازه گیری می شود و کمپانی ها تنها برای مقادیر خدمات استفاده شده پرداخت می کنند.

فراهم کنندگان خدمات کاربردی به سمت این گروه سوق پیدا کرده اند- برای مثال فضای کار مجازی ای را که کارکنان در موقعیت های فیزیکی متفاوتی به صورت آنلاین می توانند همکاری و تشریک مساعی کنند را فراهم نموده است. استفاده کنندگان ضرورتاً فضای اینترنتی و یک کامپیوتر میزبان را اجازه می کنند که تعامل برای یک مدل مبلغ محور جهت استفاده شان را ساده سازد.

مدل تبلیغ محور چیست؟

مدل های تبلیغ محور بوسیله شرکت هایی که محتوا یا خدماتی برای بازدید کنندگان فراهم می کنند و تبلیغات را به کسب و کارهایی که می خواهند آن را به بازدیدکنندگان برسانند می فروشند، استفاده می شود. این مدل های کسب و کار اینترنتی شبیه مدل تبلیغات تلویزیونی است که بینندگان نمایش های تولید شده بوسیله دلارهای تبلیغاتی را مشاهده می کنند. یک تفاوت کلیدی این است که بازدیدکنندگان آنلاین می توانند با هردوی تبلیغات و محتوا تعامل داشته باشند. دروازه های بزرگ، مثل یاهو (yahoo.com) یا Inest.com که یک دروازه ارائه دهنده خدمات برای خریداران خانه های جدید ساخته اند از این گروه مدل هستند و Epinions.com نمونه دیگری از انواع محتواهایی است که در اینترنت در دسترس هستند.

مدل افزایش قیمت محور چیست؟

مدل های افزایش قیمت محور بوسیله کسب و کارهایی که در بازاریابی و فروش ( نسبت به تولید) ارزش افزایی می کنند استفاده می شود. مثل کسب محصولات، افزایش قیمت محصولات و فروش دوباره آنها در یک سطح سود بالاتر. همچنین این مدل های کسب و کار اینترنتی به عنوان مدل های سوداگری هم شناخته می شوند که هم بوسیله عمده فروشان و هم خرده فروشان از آنها استفاده می شود. Amazon.com مشهورترین مثال از این مدل هاست. این گروه همچنین شامل شرکت های سنتی مثل فروشگاههای Wal-Mart هم می شود که عملیات آنلاین خیلی موفقی دارند و همچنین خرده فروشانی که محصولات کاملاً دیجیتالی دارند مثل Font.com که عکس ها و قلم های (Fonts) قابل دانلود کردن را می فروشد.

مدل مراجعه محور چیست؟

مدل های مراجعه محور بوسیله شرکت هایی که مشتریان را با دریافت مبالغی به سوی سایر شرکت ها هدایت می کنند، مورد استفاده قرار می گیرند، یک نوع مدل وابسته ومربوط به این مدل است که در آن خرده فروش برای هر کلیک و هر خرید از وب سایت مبلغی را به آن سایت پرداخت می نماید.

بسیاری از شرکت های نام دار از برنامه های مدل وابسته استفاده می کنند. برای مثال WeddingChannel.com که ثبت ازدواج عروس و دامادها را انجام می دهد، مهمانان سایت می توانند هدایایی را از شرکت هایی مثل Tiffany، Macy،Crate&Barrel خریداری کنند و با هر بار خرید از طرف کسانی که از سایت Wedding به این سایت ها مراجعه کرده اند مبلغی به سایت Wedding پرداخت می گردد. مثال دیگر این مدل ها Yesmail.com است که با استفاده از بازاریابی ایمیلی راهنمایی هایی را بوجود می آورد.

استراتژی کسب و کار آنلاین در ایران چگونه است؟

براساس استراتژی سازمانی و ماتریس تصمیم‌گیری انسوف، چهار نوع تصمیم سازمانی داریم: استراتژی، سیاست، برنامه و رویکردهای اجرایی و استاندارد. سه مورد آخر برای حل مسائل و موضوعات تکراری تدوین شده‌اند و نیاز به تصمیم‌گیری هرباره و جداگانه نیست.اما در مورد اول، تصمیمات استراتژیک تصمیماتی هستند که همیشه در قبال شرایط جدید کاربرد دارند و باید هر مرتبه تصمیم جدیدی اتخاذ کرد.

برای مثال در صورتی که دیجی‌کالا این تصمیم استراتژیک را بگیرد که توی حوزه کتاب فعالیت داشته باشد.برای ورود حرفه‌ای به چنین بازاری،دیجی کالا باید مشکل تولید و عرضه کتاب را حل کند.به این شکل که از کتابهایی که قصد فروش آنها را دارد، فایلی داشته باشد و بعد از سفارش خرید توسط مشتری با استفاده از POD یک نسخه از آن چاپ شود و به مشتری تحویل داده شود.در حوزه کتاب به جز روش معمول و سنتی چاپ که توسط ناشر انجام می‌شود و مراکز پخش و سپس در فروشگاه‌های کتاب به فروش می‌رسد، دو روش دیگر هم مرسوم است:

روش BTO یا build to order: این روش به این صورت است که بعد از اینکه کتاب سفارش داده می‌شود، چاپ شود و برای مشتری ارسال شود.

روش POD: روش دیگر POD است که البته در ایران زیاد متداول نیست. دستگاهی است که با دریافت فایل کتاب، کتاب را به صورت کامل و جلد شده، چاپ می‌کند و تحویل می‌دهد. این روش برای کتاب‌فروشی‌های کوچک با تیراژ پایین به صرفه است. اگر مرکزی مثل دیجی‌کالا و یا نهاد دولتی چنین روشی را به کار بگیرد و فروش کتاب را آغاز کند،مشکل خواب سرمایه ناشران را حل می‌کند. هزینه تمام شده به این روش کمی بیشتر از روش انتشارات است.

اما چاپ کتاب به روش انتشارات، چالش‌های بسیاری دارد، مثلا ۱۰۰۰ کتاب در انتشارات تولید می‌شود و به پخش‌کننده داده می‌شود،اول اینکه پخش‌کننده مبلغ را در قالب چک برای شش ماه بعد پرداخت می‌کند،دوم اینکه ممکن است بعد از شش ماه نتوانسته باشد تعدادی از کتاب‌ها را بفروشد و مرجوعی داشته باشد و یا باید مجدد خمیر شود؛ یا در انبار بماند.

به همین دلیل هزینه‌هایی که با توجه به این چالش‌ها به انتشارات تحمیل می‌شود، بیشتر از هزینه تمام شده چاپ کتاب به روش‌های جدید است.همچنین هزینه‌های زیست محیطی و قطع درختان کمتر می‌شود.البته راه‌اندازی این سیستم نیازمند اعتبار و اعتماد ناشرین و سرمایه بالایی است،به همین دلیل تنها توسط یک فروشگاه بزرگ با اعتبار و پول زیاد و یا نهاد دولتی قابل اجراست.

سخن پایانی

کسب و کار آنلاین و یا تبدیل شدن به یک فروشگاه اینترنتی پرفروش می تواند در ابتدا کمی سخت و غیر ممکن به نظر برسد. اما با استفاده از استراتژی کسب ‌و کار آنلاین شما می توانید روند انجام این کار را بسیار ساده تر کنید.شما می بایست در حین انجام کار خود ثابت قدم باشید، صبر کنید و با انجام کار های زیاد خود را خسته نکنید.از تاکتیک های بازاریابی بالا که فکر می کنید بیشترین نتیجه را برای کسب و کار آنلاین شما به ارمغان می آورند استفاده کنید.این تاکتیک ها به شما کمک می کنند تا سریع تر به نتیجه دلخواه خودتان دست پیدا کنید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

ارسال نظرات

ایمیل شما برای دیگر کاربران در دسترس نخواهد بود. تمامیه بخش ها الزامی با * علامتگذاری شده اند.

مطالب مرتبط

زنبیل خرید

دریافت مشاوره رایگان

اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیریم

013-33265361-2

info@novinwebsaz.net