Search
Close this search box.

سئو ویدیو چیست؟

اشتراک گذاری

سئو ویدیو چیست

سئو ویدیو چیست؟

سئو ویدیو در حقیقت اقداماتی است که ما در جهت افزایش کیفیت ویدیو و بازدید آن انجام میدهیم تا در نتایج گوگل بتوانیم به رتبه های بالاتر برسیم. یکی از مشکلاتی که ربات ها دارند این است که محتوایی ویدیویی را نمیتوانند بررسی کنند، برای همین داده هایی به نام متادیتا را در عنوان و برچسب ویدیو جستجو میکنند تا آن ها را رتبه بندی کنند. شما میتوانید مقادیر این متادیتا را برای ویدیو خود قرار دهید یا آن ها را تغییر دهید.

چرا سئو ویدیو اهمیت دارد؟

علاوه بر این که روز به روز بر محبوبیت محتوایی ویدیویی افزوده میشود، نرخ تبدیل و فروش از طریق آن نیز برای کسب و کارها در حال افزایش است. گوگل هم ارزش زیادی برای محتوای ویدیویی قائل است و برخی جستجوها را به صورت خاص فقط در حالت ویدیو در نتایج اول نمایش میدهد.

دلایل اهمیت سئو ویدیو عبارتند از :

  • محبوبیت ویدیو نسبت به سایر فرمت های محتوایی بیشتر است.
  • گوگل علاقه بیشتری به ویدیو ها نسبت به گذشته نشان میدهد.
  • محتوای ویدیویی باعث افزایش فروش شما میشود.
  • گوگل گاها در نتایج خود ویدیوها را در صدر نمایش میدهد.
  • با استفاده از ویدیو میتوانید بازدید کننده بیشتری را جذب کنید.
  • نرخ تبدیل ویدیو نسبت به فرمت های دیگر بیشتر است.
  • و …

روش های افزایش سئو ویدیو برای موتورهای جستجو

۱. برای انتشار ویدیوهای خود بستر مناسبی را انتخاب کنید.

  • آیا هدف از انتشار ویدیو افزایش ترافیک سایت و جذب افراد جدید است؟
  • آیا هدف از انتشار ویدیو ساخت بک لینک و افزایش آگاهی از برند است؟

۲. ویدیو را در هاست خودتان آپلود نکنید.

یکی از اشتباهاتی که اکثر افراد در سئو ویدیو مرتکب میشوند آپلود ویدیو در فضای هاست خودشان است. این را میدانیم که آپلود ویدیو در هاست خودمان موجب بهبود سئوی صفحات سایتمان میشود اما به مرور زمان و با افزایش تعداد ویدیوها، فضای هاستینگ پر میشود و سرعت وب سایت به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد. میتوانید ویدیوها را در شبکه های اجتماعی ویدیویی مثل یوتیوب، آپارات، تماشا و … آپلود کنید و در سایت خود استفاده کنید. همچنین میتوانید یک هاست دانلود تهیه کنید و ویدیوهای خود را در آن هاست آپلود کنید.

یکی از سرویس های اشتراک گذاری ویدیو که بسیار باارزش است، یوتیوب میباشد. در یوتیوب میتوانید به سایت خودتان لینک بدهید که این لینک به جهت برندسازی بسیار با ارزش است و موجب افزایش اعتبار سایت شما میشود. اگر بتوانید صفحه یوتیوب خود را افزایش دهید، میتوانید درآمد دلاری نیز داشته باشید.

موضوع دیگری که باید بدانید تفاوت اینستاگرام و یوتیوب است. معمولا افراد در اینستاگرام به دنبال ویدیوها و مطالبی هستند که به روز باشد. یعنی اگر ویدیو شما برای ۷ روز پیش باشد به مرور بازدید آن کاهش می یابد. اما یوتیوب اینطور نیست. ممکن است محتوای ویدویی شما تا مدت زمان زیادی بازدید بالایی داشته باشد. در حقیقت یوتیوب نسبت به اینستاگرام پایداتر است.

۳. توضیحات و کپشنی مناسبی را برای ویدیو خود بنویسید.

وقتی متنی را در هنگام اشتراک گذاری ویدیو در آپارات، یوتیوب و … مینویسید در حقیقت به ربات های این شبکه ها کمک میکنید که ویدیو شما را بهتر و راحت تر درک کنند. علاوه بر این نوشتن متن باعث سئوی صفحه ای که ویدیوی شما در آن قرار دارد میشود.

میتوانید یک متن حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ کلمه در قسمت توضیحات بنویسید و لینکی را هم به مقاله مرتبط در سایتتان بدهید.

به دو صورت میتوانید کپشن یا توضیحات ویدیو خود را بنویسید:

  • به همان صورت که مقاله های خود را سئو میکنید، کپشن یا توضیحات را نیز سئو شده بنویسید.
  • قسمتی ار ویدیو که در آن صحبت میکنید را به طور خلاصه در توضیحات قرار دهید.

چه نکاتی را باید در استفاده از سرویس های اشتراکی ویدیو رعایت کنیم؟

  • کانال رسمی خود را در این سرویس ها افتتاح کنید.
  • تصویر پروفایل مناسبی را برای کانال خود انتخاب کنید. (تصویر خودتان یا لوگو شرکت)
  • متنی را برای معرفی کانال خود بنویسید.
  • آدرس وب سایت خود را در کانال خود وارد کنید.
  • برای بازخورد بهتر دسته بندی برای ویدیوهای خود ایجاد کنید.

۴. از برچسب ها به درستی استفاده کنید.

احتمالا از هشتگ ها در اینستاگرام استفاده کرده اید. تگ یا برپچسب سایت نیز تقریبا همانند همان هشتگ در اینستاگرام است. زمانی که در حال اشتراک گذاری ویدیو در سرویس های اشتراکی هستید، برچسب هایی را برای ویدیو آپلود شده از شما میخواهد.

کافیست که در سرویس اشتراک گذاری موردنظر بهترین ویدیوها را جستجو کنید و تگ های آن ها را برای ویدیو خود به کار ببرید.

استفاده از تگ مثل لینک سازی داخلی است. مثلا شما ۵ ویدیو در مورد سئو منتشر میکنید. در همه آن ها برچسب آموزش سئو را قرار میدهید. حالا اگر روی برچسب آموزش سئو بزنید همه آن ۵ ویدیو را مشاهده خواهید کرد. در حقیقت هم یک صفحه قوی برای سئو ایجاد کرده اید و هم کاربر به راحتی میتواند به ویدیوهای مربوط به آموزش سئو دسترسی داشته باشد.

۵. از افزونه سئو ویدیو استفاده کنید.

افزونه های متعددی برای وب سایت های وردپرسی وجود دارد که با استفاده از آن ها میتوانید سئوی ویدیو خود را بهبود ببخشید. این پلاگین ها متا دیتاهای مناسبی در کدهای سایت شما قرار میدهند تا ویدیو شما در تب نتایج گوگل دیده شود. یکی از این افزونه ها که بسیار قدرتمند است و به شما پیشنهاد میکنیم از آن استفاده کنید Yoast Video SEO است.

۶. کاور مناسبی را برای ویدیوی خود در نظر بگیرید.

کاور ویدیو یکی از مواردی است که خیلی ها به آن توجه نمیکنند. در حقیقت کاور ویدیو باعث دیده شدن آن و جذب افراد میشود. کاور نقش کلیدی در کلیک و دیده شدن ویدیوی ما دارد. پس حتما کمی وقت بگذارید و برای ویدیوهای خود با استفاده از فتوشاپ یا هر نرم افزار دیگری کاور بسازید.

اگر موضوعی را در گوگل جستجو و وارد قسمت تصاویر شوید، گاهی اوقات تصاویر کاور ویدیوهای یوتیوب را مشاهده میکنید. علاوه بر این هنگام جستجو در قسمت وب و ویدیو گوگل اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب میکند کاور ویدئو است. پس نمیتوان گفت کاور یک مورد اختیاری است، بلکه به نظر من استفاده از آن ضروری است.

۷. تیتر جذابی برای ویدیو خود بنویسید.

وقتی ویدیو شما تیتر یا عنوان جذابی داشته باشد، کاربر ترغیب میشود ویدیوی شما را نگاه کند. برای انتخاب یک عنوان مناسب باید نیاز و هدف مخاطب را درک کنید. همچنین میتوانید از صفت های جذاب و اعداد در تیتر خود استفاده کنید تا چشم کاربر را درگیر عنوان خود کنید.

۸. از استفاده از جاوا اسکریپت اجتناب کنید.

اگر از سیستم های مدیریت محتوایی که بر پایه جاوا اسکریپت ساخته شده اند استفاده کنید با مشکل روبرو میشوید. در حقیقت ویدیو شما در بین حجم زیادی از کدهای جاوا دیده نمیشود. اگر از وردپرس یا سیستم های مدیریت محتوای مشابه استفاده میکنید دچار مشکل نخواهید شد. سیستم هایی مانند اَنگولار میتواند شما را به دردسر بیاندازد. برای حل این مشکل بهتر است طراحی سایت خود را به یک متخصص وب واگذار کنید.

۹. حجم، فرمت و کیفیت ویدیو را در نظر بگیرید.

بهترین فرمتی که میتوانید برای ویدیوهای خود در نظر بگیرید فرمت mp4 است. حجم ویدیو را میتوانید با نرم افزارهایی مثل Handbrake، Wondershareunvonverter و Videoproc با کمترین افت کیفیت تغییر دهید.

۱۰. محتوای صفحه شما باید با ویدیو ارتباط داشته باشد.

اینکه فکر کنید فقط با ویدیو میتوانید صفحات خود را به رتبه اول گوگل برسانید اشتباه است. شما باید صفحات وب سایت خود را نیز بهینه سازی کنید. پیشنهاد میکنم صفحه بهینه سازی سایت را مطالعه کنید تا با اصول سئو آشنا شوید و این اصول را در صفحات خود پیاده سازی کنید.

گاهی اوقات ممکن است ویدیوهای خوبی بسازید و تمامی موارد گفته شده را رعایت نکنید اما رتبه ای را در نتایج گوگل کسب نکنید. دلیل این امر سئوی ضعیف صفحه شما است. اگر صفحه شما دارای متن، پادکست و تصویر باشد و موارد سئو را رعایت کرده باشید، میتوانید رتبه بالاتری را در گوگل بدست بیاورید.

۱۱. ویدیو خود را در ابتدای صفحه قرار دهید.

ممکن است شما برای یک صفحه خود چندین ویدیو قرار دهید. در اینصورت پیشنهاد میکنیم ویدیو اصلی که میخواهید بر اساس آن رتبه بگیرید و در نتایج جستجو ظاهر شود را در ابتدای صفحه قرار دهید.معمولا ربات های گوگل وقتی اولین ویدیو را میبینند، سایر ویدیوها را بررسی نمیکنند. اینکه برای یک صفحه چند ویدیو قرار دهید، نمیتوانید اطمینان حاصل کنید که کدامیک در نتایج گوگل قرار میگیرد.

۱۲. یک ویدیو را در مکان های متفاوت قرار ندهید.

برخی از افراد تصور میکنند که ویدیو خود را در قسمت های مختلف یک صفحه قرار دهند سئو ویدیو صفحه شان افزایش می یابد. استفاده از یک ویدیو در چندین قسمت یک صفحه بی معنا است. همچنین یک ویدیو را در صفحه های متفاوت قرار ندهید. با اینکار اعتبار ویدیو شما از دست میرود.

۱۳.درک بیشتر گوگل با تبدیل ویدیو به متن.

یکی از بهترین کارهایی که تاثیر مستقیم بر سئو سایت شما خواهد داشت و سبب رشد رتبه در گوگل می‌شود، این است که محتوای ویدیوی خودتان را به متن تبدیل کنید و با این کار گوگل بیشتر متوجه موضوع و مفاهیم ویدیوی سایت شما شده و احتمال اینکه خیلی سریع تر در گوگل رتبه بگیرید بسیار بالا می‌رود.
از نرم افزارهایی مانند Google Docs برای تبدیل صدای ویدیو به متن استفاده کنید.

جمع بندی

همانطور که گفتیم استفاده از ویدیو میتواند یک عامل مهم در جهت افزایش بازدید و فروش وب سایت باشد. مواردی که در این مقاله گفتیم برای افزایش سئو ویدیو در وب سایت شما ضروری و مهم است.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه ها بسته شده اند.

مطالب مرتبط

زنبیل خرید

دریافت مشاوره رایگان

اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیریم

013-33265361-2

info@novinwebsaz.net