Search
Close this search box.

پیج رنک گوگل چیست؟

اشتراک گذاری

پیج رنک گوگل چیست

پیج رنک گوگل google Page Rank چیست؟

موتور جستجو گوگل برای تعیین اهمیت صفحات سایت های مختلف و جهت رتبه بندی آن‌ها در صفحه نتایج جستجو، از پیج رنک سایت استفاده می کند. پیج رنک یکی از فاکتورهای اصلی برای رتبه بندی نتایج ربات جستجوگر گوگل است. پیج رنک (Page Rank) توسط بنیان گذاران گوگل Larry Page و Sergey Brin مطرح شد. در واقع اصطلاح پیج رنک نیز از اسم لری پیج گرفته شده است.

به عبارت دیگر پیج رنک سایت عددی بین ۱ تا ۱۰ است که به صفحات مختلف سایت ها اختصاص داده می شود؛ مانند یک نمره که به هریک از این صفحات تعلق می گیرد. حال رتبه و جایگاه این صفحات در صفحه نتایج جستجو گوگل، بر اساس نمره یا همان پیج رنکی که به آن‌ها اختصاص داده شده، تعیین می شود. هرچه پیج رنک یک صفحه بالاتر باشد، شانس بیشتری جهت کسب جایگاه بهتر و بالاتر قرار گرفتن نسبت به صفحات هم موضوع خود (صفحات رقیب)، خواهد داشت.

پیج رنک گوگل چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که گفته شد، گوگل بر اساس الگوریتم‌هایی که دارد هر وب‌سایتی را بر مبنای فاکتورهای بسیار زیادی بررسی می‌کند و به آن رتبه‌ای اختصاص می‌دهد. مهم‌ترین مواردی که باید در خصوص گرفتن پیج رنک بالا در گوگل به آن‌ها توجه داشته باشید، عبارت‌اند از:

  1. تعداد لینک‌هایی که وب‌سایت‌های دیگر به وب‌سایت شما داده‌اند.
  2. تعداد لینک‌های وب‌سایت‌های معتبر که شما در وب‌سایت خود استفاده کرده‌اید.
  3. تعداد لینک‌هایی که از وب‌سایت خودتان در بین مطالب قرار داده‌اید.
  4. میزان ارتباط عنوانی که منتشر می‌کنید با محتوای آن.
  5. تعداد لینک‌های No-follow
  6. میزان بازدید کاربران از وب‌سایت و لینک‌های شما.
  7. میزان رضایت کاربران از وب‌سایت و مطالب شما.
  8. به‌روز بودن محتوایی که در وب‌سایت خود منتشر می‌کنید.
  9. کپی نبودن و بومی بودن مطالبی که منتشر می‌کنید.
  10. سرعت بارگذاری وب‌سایت شما.

از دیگر مواردی که بر روی پیج رنک و ارزش وب‌سایت شما تأثیرگذار است، فعالیت شما در شبکه‌های اجتماعی است:

  1. تعداد لایک‌ها و بازنشر مطالب صفحات اجتماعیِ شما
  2. تعداد بازنشر لینک‌های شما در شبکه‌های اجتماعی
  3. تعداد دنبال‌کنندگان شما در صفحات اجتماعی
  4. تعداد پست‌ها و مطالبِ روزی که در شبکه‌های اجتماعی نشر می‌دهید.
  5. تعداد دفعاتی که اکانت شما تگ شده است.

پیج رنک چگونه محاسبه می شود؟

در گذشته گوگل بر این باور بود که هرچه تعداد لینک‌های ورودی یک صفحه بیشتر باشد، به معنای بار ارزش‌تر بودن آن صفحه است و پیج رنک بیشتری به آن اختصاص می داد. الگوریتم گوگل لینک های ورودی را بعنوان یک رای مثبت از سوی سایر صفحات در نظر می گیرد. میزان تاثیر یک لینک ورودی بر پیج رنک سایت، به عوامل مختلفی مانند پیج رنک صفحه لینک دهنده (صفحه مبداء لینک)، تعداد لینک های موجود در آن صفحه و فالو یا نوفالو نبودن آن لینک ها بستگی دارد.

همان طور که گفته شد، اگر در صفحه‌ای تعداد زیادی لینک قرار گرفته باشد، بر پیج رنک آن صفحه تاثیر خواهد داشت. این معیار تا حد زیادی قابل قبول است؛ زیرا داشتن لینک خروجی زیاد به این معنی است که حساسیت زیادی بر معرفی منابع در سایت وجود نداشته است.

میزان اهمیت پیج رنک سایت چقدر است؟

همان طور که احتمالا می دانید، گوگل برای تعیین جایگاه صفحات مختلف عوامل زیادی مانند کیفیت محتوا متنی، تصاویر موجود در صفحه، میزان بهینه بودن سورس کد صفحه و… را در نظر می گیرد. Page Rank نیز یکی از چندین و چند عامل موثر بر رتبه بندی نتایج گوگل است اما در حال حاضر دیگر تاثیر زیادی بر آن ندارد و در مباحث آموزش سئو حرفه ای مانند سابق به آن پرداخته نمی شود. اما همچنان این فاکتور که عددی بین ۱ تا ۱۰ است، معیار مناسبی برای تعیین میزان محبوبیت و اعتبار سایت شما از دید بازدیدکنندگان خواهد بود که تاثیر زیادی بر جذب تبلیغات در سایت خواهد داشت.

بنابراین بهتر است از این به بعد بیشتر از اینکه فکر کنیم پیج رنک گوگل، در جذب ورودی گوگل موثر است، فکر کنیم که بر گرفتن تبلیغات در سایت و کسب درآمد از این طریق موثر خواهد بود.

چگونه بفهمیم پیج رنک سایتمان چقدر است؟

راه‌های مختلفی برای بررسی پیج رنک وب‌سایتتان وجود دارد که از طریق آن می‌توانید پیج رنک خود را زیر نظر داشته باشید و برای بهبود آن تلاش کنید. در ادامه برخی از مهم‌ترین ابزارها برای بررسی پیج رنک سایت را معرفی کرده‌ایم:

در فضای مجازی همه‌چیز به رتبه و محبوبیت بستگی دارد و شما به‌عنوان صاحب یک وب‌سایت و کسب‌وکار اینترنتی، باید تمام تلاش خود را برای افزایش رتبه و ارزش وب‌سایت خود انجام دهید؛ زیرا افزایش اعتبار موجب بالاتر قرار گرفتن لینک شما در نتایج جست‌وجو و در نهایت، افزایش بازدید می‌گردد. همچنین، در نتیجه‌ی افزایش بازدید، شاهد افزایش میزان درآمد از کسب‌وکار اینترنتی و وب‌سایت خود خواهید بود.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه ها بسته شده اند.

مطالب مرتبط

زنبیل خرید

دریافت مشاوره رایگان

اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیریم

013-33265361-2

info@novinwebsaz.net