Search
Close this search box.

گوگل بات چیست

اشتراک گذاری

گوگل بات چیست

گوگل بات چیست؟

ربات گوگل در واقع یک برنامه توسعه یافته توسط گوگل است که برای کاوش صفحات وب در اینترنت به کار می‌رود. از این ربات با نام‌هایی چون کراولر (خزنده) یا اسپایدر (عنکبوت) هم یاد می‌شود. دو مورد از مهم‌ترین وظایف گوگل بات شامل این کارها می‌شود:

  1. کاوش صفحات وب برای یافتن لینک‌های جدید به منظور پیدا کردن و ایندکس گذاری محتواهای بیشتر تا جای ممکن.
  2. جمع آوری اطلاعاتی راجع به هر صفحه وب و به روز رسانی پایگاه داده گوگل.

گوگل بات در فرایندی توقف ناپذیر، صفحه به صفحه گشته و هر کدام از این صفحات را از نظر داشتن لینک‌های جدید مورد بررسی قرار می‌دهد. در نهایت اطلاعات بدست آمده ذخیره می‌شوند. همه این فرایند به صورت کاملا خودکار انجام می‌شود. گوگل بات ممکن است که یک صفحه وب خاص را بارها کراول کند ولی تعداد دفعات این کار پیش بینی پذیر نیست.
گوگل از کراولرهای مختلفی که هر کدامشان از سرورها و مکان‌های متفاوتی نشأت گرفته‌اند برای ایجاد یک جریان مستمر در ایندکس گذاری صفحات وب استفاده می‌کند.

 نحوه‌ی کار کردن گوگل بات چگونه است؟

ربات گوگل از طریق لینک‌های موجود درصفحه به برسی صفحات که به آن ( کرال ) کردن نیز گفته می‌شود می‌پردازد و در حین بررسی صفحه در وب سایت موردنظر اطلاعات آن را بررسی می‌کند اعم از عکس‌ها،کلمات،خرابی‌ها و … و این‌کار را ممکن است چندین بار در صفحه‌ی مورد نظر انجام دهد . آن‌ها هرچند ثانیه یک بار به سایت دسترسی دارند.
هرگاه به لینک جدیدی برخورد کنند آن را به لیست خود اضافه کرده و از لینک قدیمی به جدید به ترتیب سر می‌زند.

انواع گوگل بات

  • Google bot(جستجو گر وب)
  • Google bot news (جستجوگر در زمینه‌ی اخبار)
  • Google bot images (جستجوگر در زمینه‌ی عکس)
  • Google botmobile جستجو گر در موبایل)
  • Google bot Adsens (جستجو توسط تلفن‌های هوشمند)
  • Google bot video جستجو گر در زمینه‌ی ویدئو)
  • Google bot mobile Adsens (بررسی سایت‌ها توسط موبایل و مشخص کردن محتوا با تبلیغ‌های مرتبط با آن)
  • Google bot ads bot (بررسی صفحات ورودی بر اساس کیفیت آن)
  • Google app Crawle خواندن اطلاعات و برنامه‌های موبایل )

بهینه‌سازی سایت برای گوگل بات

بهینه سازی سایت برای گوگل بات به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که با هدف بهبود رتبه و جایگاه سایت در نتایج جستجوی گوگل انجام می‌شود. در ادامه توضیحاتی در این خصوص آورده شده است:

انتخاب کلیدواژه‌های مناسب:

 برای بهینه سازی سایت برای گوگل بات، انتخاب کلیدواژه‌های مناسب و مرتبط با صفحات سایت امری حیاتی است. برای این منظور باید از ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی مثل Google Keyword Planner استفاده کرد.

به روزرسانی محتوا:

محتوای سایت باید به روز باشد و اطلاعات جدید و مفید را با دقت و به صورت منظم در سایت خود منتشر کنید.

بهینه سازی متا تگ‌ها:

متا تگ‌ها عبارتند از تیتر صفحه، توضیحات متا، و عناصر ساده دیگر. برای بهینه سازی سایت برای گوگل بات، اطمینان حاصل کنید که عناصر متا شامل کلیدواژه‌های مرتبط با صفحه باشند.

سرعت بارگیری سایت:

سایت شما باید بسیار سریع بارگیری شود. ( راه های افزایش سرعت وب سایت ) برای این منظور، تصاویر غیرضروری را کاهش دهید، کد‌های پیچیده را بهینه سازی کنید و از CDN (شبکه توزیع محتوا) استفاده کنید.

بهینه سازی ساختار URLها:

ساختار URLها باید قابل فهم و مرتبط با صفحه باشد. از نامدهی و استفاده از نام پارامترهای طولانی خودداری کنید.

سئوی لینک‌ها:

برای بهینه سازی سایت برای گوگل بات، باید لینک‌های صفحات در سایت خود را بهینه سازی کنید، به مثال‌هایی مانند لینک به صفحه مستقیم، استفاده از لینک‌های مرتبط با صفحه و جلوگیری از لینک دهی به سایت‌های مشکوک و غیرقابل اعتماد توجه کنید.

بهبود تجربه کاربری:

 سایت شما باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که توجه کاربر را به خود جلب کند و در عین حال استفاده از سایت را برای کاربران آسان کند.
در کل، بهینه سازی سایت برای گوگل بات به بهبود عملکرد سایت در نتایج جستجوی گوگل کمک می‌کند.

بررسی رفتار گوگل بات در سایت شما

برای بررسی تعداد دفعات سر زدن گوگل بات به سایت خودتان و نحوه عملکرد آن می‌توانید از فایل‌های لاگ خود استفاده کنید. ضمن اینکه می‌توانید به بخش Crawl section از سرچ کنسول گوگل هم بروید. برای اینکه از فرایندهای پیشرفته‌ای برای بهبود عملکرد ربات گوگل در سایت خود بهره ببرید، می‌توانید از ابزارهایی مثل kibana استفاده نمایید.
از آنجا که آدرس آی‌پی سایت‌ها مرتبا تغییر می‌کند، گوگل قادر به اشتراک گذاری لیست آی‌پی‌های بررسی شده توسط گوگل بات نیست. بنابراین اگر می‌خواهید از حضور گوگل بات از سایت خود مطمئن شوید می‌توانید از جستجوی برعکس آی پی استفاده کنید.

جمع بندی:

گوگل بات ربات کوچکی است که از سایت شما بازدید می‌کند. تعداد دفعات بازدید این ربات از سایت شما با ایجاد تغییرات فنی یا اضافه کردن محتوای جدید به آن، بیشتر و بیشتر خواهد شد. بدین ترتیب، تغییرات ایجاد شده توسط شما با سرعت بیشتری روی بهینه سازی رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل، تاثیرگذار خواهند بود.هرچه مطالب بیشتری در مدت زمانی کوتاه قرار دهید سایت شما را سریع‌تر بررسی می‌کند و هرگونه اشتباه در بهینه سازی سایت سبب عدم شناسایی صفحات توسط گوگل بات می‌شود ،می‌توانید از بات ها درخواست کنید که هرچه سریع‌تر صفحات سایتتان را بررسی کنند.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه ها بسته شده اند.

مطالب مرتبط

زنبیل خرید

دریافت مشاوره رایگان

اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیریم

013-33265361-2

info@novinwebsaz.net