Search
Close this search box.

طراحی سایت داینامیک چیست

اشتراک گذاری

طراحی سایت داینامیک چیست

سایت داینامیک چیست؟

واژه داینامیک در اصطلاح به معنای زنده و پویا است. طراحی سایت داینامیک یکی از روش‌های امروزی و مدرن در طراحی سایت به شمار می‌رود و در آن، طراحان سعی می‌کنند تا سایتی زنده را به مراجعین ارائه دهند. ویژگی‌های سایت داینامیک منحصر به فرد بوده و شما برای بهره بردن از آن، باید به شیوه خاصی اقدام به کدنویسی برای این سایت‌ها کنید.

برای بررسی تفاوت سایت استاتیک و داینامیک باید بدانیم که سایت‌های داینامیک یا پویا دارای پنل ­های مدیریت محتوا می‌باشند و مدیر سایت به ‌راحتی و بدون نیاز به طراح وب‌سایت، می‌تواند محتوای صفحات را خیلی راحت و سریع ویرایش و به‌روزرسانی نماید.

سایت استاتیک چیست؟

سایت استاتیک به سایت‌هایی گفته می‌شود که با استفاده از زبان html طراحی می‌گردند، این سایت‌ها به پایگاه داده متصل نیستند و همچنین امکان ادیت و یا تغییر محتوا به‌ صورت آنلاین در این سایت‌ها ممکن نیست. کسانی که دارای سایت استاتیک هستند برای بروز رسانی باید به طراحی وب مسلط باشند.

برای مثال اگر صاحب یک سایت استاتیک در رابطه با ارائه خبرهای خاص هستید یا اگر صاحب سایت استاتیک فروشگاهی می‌باشید، در این حالت هنگام نیاز به تغییر در محتوای سایت، باید از افراد متخصصی که دارای مهارت طراحی وب می‌باشند کمک بگیرید.

در صورت کلی سایت‌های استاتیک برای کسانی مناسب است که نیاز به تغییر در محتوا نمی‌باشد و معمولاً جهت ارائه اطلاعات در رابطه با تخصص و بیوگرافی از سایت‌های استاتیک استفاده می‌گردد.

در حالت کلی هزینه طراحی سایت‌های استاتیک بسیار کم است، ولی بحث آپدیت و تغییر محتوا دارای هزینه زیادی می‌باشد که حتماً باید به‌وسیله طراحان وب انجام شود. از طرفی هیچ‌گونه امکاناتی جهت مدیریت در وب‌سایت‌های استاتیک لحاظ نمی‌شود و کسانی که نیاز به ‌روزرسانی تغییر محتوا را دارند بهتر است به‌ هیچ ‌عنوان از سایت‌های استاتیک استفاده نکنند.

مشخصات سایت داینامیک

سایت‌های داینامیک به پایگاه داده متصل هستند و چند زبان برنامه‌نویسی جهت ساخت آن‌ها استفاده شده است. ( فرانت‌اند و بک‌اند جهت طراحی و ساخت سایت‌های داینامیک استفاده شده است)

تمام سایت‌هایی که با آن‌ها در ارتباط هستیم و سایت‌هایی که در یوتیوب و گوگل مشاهده می‌کنیم سایت‌های داینامیک می‌باشند.

کاربردهای سایت داینامیک

در سایت‌های داینامیک صفحات و برگه‌های زیادی وجود دارد که تمام این صفحات به پایگاه داده متصل هستند به همین دلیل امکان ادیت محتوای سایت به‌راحتی امکان‌پذیر است.

تمام سایت‌های داینامیک دارای پنل مدیریتی می‌باشند که با استفاده از این پنل امکان ایجاد تغییرات در برگه‌های مختلف به ‌راحتی امکان‌پذیر است.

این سایت‌ها با استفاده از سیستم مدیریت محتوا یا همان سی ام‌اس هستند طراحی میگردند و از جمله سی ام های پرکاربرد میتوان به وردپرس، جوملا و دروپال اشاره کرد.

سایت­های داینامیک بهترین گزینه برای ایجاد سایت‌های شرکتی، شخصی، وبلاگ، فروشگاهی پزشکی و … می‌باشند. از طرفی هم بحث سئو و کسب رتبه مناسب از گوگل در سایت‌های داینامیک بسیار راحت است، چون ابزارهای سئو در سیستم‌های مدیریت محتوا لحاظ شده است.

مزایا و معایب سایت داینامیک

سایت‌های داینامیک از ویژگی‌های مثبت بسیار زیاده بهره‌مند هستند و هر کدام از این ویژگی‌ها می‌تواند به شیوه‌ای جدید، سبب موفقیت ما شده و ما را نسبت به دیگران پیشتاز کنند. در ادامه چند نمونه از مزایای سایت‌های داینامیک و طراحی سایت داینامیک را با یکدیگر مطالعه می‌کنیم.

  • هزینه به‌روزرسانی در این وب‌سایت‌ها وجود ندارد.
  • وجود پنل مدیریتی در وب‌سایت‌های داینامیک سبب شده است تا امکان ایجاد تغییر در صفحات مختلف سایت به ‌راحتی ممکن گردد.
  • امکان ادد کردن صفحات و نوشته‌ها به تعداد نامحدود در این سایت‌ها وجود دارد.
  • به‌ راحتی می‌توان به ‌روزرسانی‌های لازم را در این سایت انجام داد.
  • بحث سئو سایت و افزایش رتبه سایت در گوگل در سایت‌های داینامیک بسیار راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود.

بهتر است این نکته را نیز از یاد نبریم که طراحی سایت داینامیک نکات مثبت بسیار زیادی داشته و موارد عنوان شده در این فهرست، صرفا بخشی از این نکات را به ما یادآور می‌شود. شما نیز می‌توانید خود به اکتشاف دنیای بزرگ و پر از نکته سایت‌های داینامیک رفته و بهترین ویژگی‌های این سایت‌ها را به تنهایی کشف کنید.

در لیست زیر به چند نمونه از معایب سایت‌های داینامیک اشاره شده است:

  • هزینه طراحی سایت داینامیک زیاد بوده و زمان زیادی طول می‌کشد تا این سایت طراحی گردد.
  • میزان هزینه نگهداری سایت‌های داینامیک در مقایسه با هزینه نگهداری سایت‌های ایستا بیشتر می‌باشد.

مراحل طراحی سایت داینامیک

ساخت یک سایت داینامیک و طراحی آن نیازمند رعایت اصول خاصی بوده و هر برنامه‌نویسی نمی‌تواند به سادگی سایتی داینامیک برای شما تهیه کند. در ادامه برخی از مراحل طراحی سایت را با یکدیگر مرور کرده و با نکات مثبت و منفی آن به بهترین شکل ممکن، آشنا می‌شویم.

مرحله اول: نیازسنجی برای سایت

اولین اقدام این است که نیازهای خود را سنجیده و توقع خودتان از یک سایت را مشخص نمایید. در این مرحله باید به بهترین نحو ممکن بر روی نیازهای خود تسلط پیدا کرده و بدانید که چگونه می‌توان سایتی داینامیک و متناسب با مشکلات برای خود دست و پا کنید.

مرحله دوم: ایده پردازی

در این مرحله وظیفه یک طراح خوب این است که سایت مورد نظر شما را با استفاده از ایده‌های خود و همچنین ایده‌های استفاده شده در سراسر اینترنت سر و شکل داده و سایتی مناسب و زیبا برای شما طراحی کند. برای داشتن یک سایت خوب در ابتدا باید ایده پرداز مناسبی را برای خود پیدا کنید.

مرحله سوم: ارائه دموی اولیه سایت

داشتن یک سایت خوب با استفاده از یک دموی بد و افتضاح، امکان پذیر نیست. بعد از گذشتن از مرحله ایده پردازی، اکنون زمان آن رسیده تا به بهترین شکل ممکن، ایده‌ها را بر روی طرح اولیه پیاده سازی کنید. ایده‌های شما کلیت دمو را شکل داده و آینده را تا حدی برای شما روشن‌تر از قبل خواهد ساخت.

مرحله چهارم: تولید محتوای اولیه

برای آن که سایت شما در همان اولین قدم‌های خود، چند مشتری داشته باشد، بهتر است تا از قبل، برخی از مطالب را آماده کرده و آن‌ها را در اختیار مخاطبین قرار دهید. این امر سبب می‌شود تا سایت شما به شکل رسمی فعالیت خود را در ذهن افراد گروه و حتی مراجعین، تبدیل به یک سایت رسمی و قابل بازدید شود.

مرحله پنجم: بهینه سازی سایت

در نهایت زمان آن فرا می‌رسد تا طراحی سایت داینامیک خود را ارتقا داده و با استفاده از تجاربی که در مرحله قبل کسب نموده‌اید، سایت خود را برای استفاده راحت کاربر با استفاده از دیتایی که خودش هم در اختیار شما می‌گذارد، بهینه سازی کنید.

مشخصات سایت استاتیک

  • امکان به‌روزرسانی اطلاعات در این سایت‌ها ممکن نیست و تمام داده‌های به اشتراک گذاشته ‌شده باید به‌ صورت طولانی ثابت باشد و در صورت نیاز به تغییر حتماً باید این کار به‌ وسیله طراحی وب انجام شود.
  • حجم کدها در سایت‌های استاتیک بسیار کم است و به همین دلیل بحث سرعت بارگیری در این سایت‌ها بسیار بالا می‌باشد.
  • سایت‌های استاتیک معمولاً از موتورهای جستجو امتیاز بسیار بیشتری را دریافت می‌کنند چون سرعت بارگذاری فوق‌العاده بالایی دارند.
  • هزینه راه‌اندازی سایت استاتیک بسیار کم می‌باشد.

کاربردهای سایت استاتیک

سایت‌های استاتیک معمولاً به‌ صورت تک ‌صفحه‌ای می‌باشند که با استفاده از کدهای html و css طراحی می‌گردند و هیچ‌گونه پایگاه داده‌ای جهت ویرایش محتوا به‌صورت آنلاین در این وب‌سایت‌ها وجود ندارد؛ اکثراً از رایج‌ترین کاربرد سایت‌های استاتیک؛ معرفی کسب ‌و کار یا بیوگرافی می‌باشد، برای مثال برخی از افراد مطرح در کشورمان نیاز به ارائه بیوگرافی کامل در رابطه با خود را دارند می‌توانند از این سایت­ها استفاده نمایند، در نتیجه این سایت مختص کسانی است که به ‌صورت سالانه نیاز به ایجاد تغییر جزئی در محتوای وب‌سایت را دارند.

مزایا سایت استاتیک

  • سایت‌های استاتیک بسیار سریع طراحی می‌گردند.
  • هزینه طراحی سایت‌های استاتیک پایین است.
  • هزینه‌ هاست سایت استاتیک کم می‌باشد.
  • سایت‌های استاتیک دارای سرعت بارگذاری بالایی هستند.

معایب سایت استاتیک به شرح زیر است:

  • فرد به ‌تنهایی نمی‌تواند تغییراتی را در سایت ایجاد کند و هنگام نیاز به تغییر محتوا حتماً این کار به‌ وسیله طراح سایت باید انجام ‌شود.
  • سایت‌های استاتیک جذابیت خاصی ندارند، کاربردی نیستند و تمام افراد نمی‌توانند از این سایت استفاده کنند.
  • قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاصی از طریق سایت‌های استاتیک قابل اجرا نیست، در واقع این سایت‌ها امکان رفع نیازهای بسیاری از کاربران را ندارند و تنها برای اطلاع‌رسانی در رابطه با مواردی که نیاز به ادیت ندارند مناسب می‌باشند، در واقع بسیار قدیمی شده­اند و دیگر مورد استفاده نیستند.

مقایسه سایت استاتیک و داینامیک

سایت‌های استاتیک و داینامیک دارای ویژگی‌های خاص بوده و تفاوت‌هایی را باهم دارند، در حالت کلی کاربردها، مزیت‌ها و مشخصات این سایت‌ها باهم متفاوت بوده و کسانی که در زمینه طراحی سایت فعالیت می‌کنند برحسب نیاز مشتری، سعی می‌کنند تا بهترین گزینه‌ها را جهت رفع نیازهای آن‌ها طراحی نمایند. اگر بخواهیم این دو سایت را از لحاظ هزینه مقایسه کنیم می‌توان گفت که هزینه‌های نگهداری و طراحی سایت‌های داینامیک بیشتر از سایت استاتیک می‌باشد.

اگر در رابطه با بحث مدیریت و به‌روزرسانی مقایسه گردد، در این حالت هم سایت‌های استاتیک بسیار انعطاف‌پذیر بوده و امکان به ‌روز رسانی، تغییر محتوا، افزودن صفحات و نوشته‌های زیاد به تعداد نامحدود، در سایت‌های داینامیک ممکن می‌باشد، در صورتی ‌که در سایت‌های استاتیک تنها با کمک طراح سایت می‌توان تغییراتی را در صفحات ایجاد کرد که این مورد هم در طولانی‌ مدت انجام می‌شود.

سایت‌های داینامیک بسیار کاربردی‌تر بوده و می‌توانند برطرف‌کننده نیازهای افراد در سطوح مختلف باشند، در صورتی ‌که به ‌هیچ‌ عنوان از سایت‌های استاتیک نمی‌توان بازدهی مناسبی را دریافت کرد.

بهینه‌سازی وب‌سایت در سایت‌های داینامیک بسیار راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود.

جمع بندی :

وب سایت ها می توانند استاتیک یا داینامیک باشند. تفاوت بین وب سایت استاتیک و داینامیک در این است که یک وب سایت استاتیک یک وب سایت با محتوای ثابت است در حالی که وب سایت های داینامیک وب سایت های پیشرفته ای هستند که با توجه به درخواست مشتری ، محتوای مختلفی را ارائه می دهند. به طور خلاصه ، صفحات داینامیک وب سایت های کاربردی هستند که به روزرسانی آنها آسان تر است. در مقابل وب سایت های استاتیک برای ایجاد وب سایت های کوچک که نیازی به به روزرسانی های زیادی ندارند مناسب می باشند.

در نهایت این که اگر می خواهید محصولات خود را در وبسایت بارگذاری کنید، با مشتری در تعامل باشید، از برنامه نویس بخواهید وبسایت شما را داینامیک طراحی کند، اما اگر می خواهید در یک تک صفحه برند شما به همراه راه های ارتباطی معرفی شود وبسایت استاتیک سفارش دهید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه ها بسته شده اند.

مطالب مرتبط

زنبیل خرید

دریافت مشاوره رایگان

اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیریم

013-33265361-2

info@novinwebsaz.net