Search
Close this search box.

دیجیتال مارکتینگ چیست

اشتراک گذاری

دیجیتال مارکتینگ چیست

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) یا بازاریابی دیجیتال به هر نوع بازاریابی که به صورت آنلاین صورت می گیرد، گفته می شود و در نتیجه راهی برای ارتباط و تاثیر گذاری بر مشتریان احتمالی شما است.

از دیدگاه کلی، بازاریابی به معنای شناسایی و ارضای نیازهای مشتری است. این کار وظیفه مهم هر کسب‌و‌کاری است، زیرا تلاش‌های بازاریابی موفق می‌تواند منجر به جذب مشتری بیشتر شود. چرخه بازاریابی سنتی شامل تجزیه و تحلیل جهت‌گیری بازار، ترکیب محصول و محیط کسب‌و‌کار است. اگرچه بازاریابی ریشه‌های عمیقی در تاریخ و فرهنگ کسب‌و‌کار دارد، اما این نوع بازاریابی یک روش نسبتاً جدید است.

با انفجار فناوری دیجیتال، از جمله استفاده گسترده و فراگیر از رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند ، کسب‌و‌کارها شروع به آزمایش تاکتیک‌های بازاریابی جدید کردند. بنابراین بازاریابی دیجیتال متولد شد. پس از آن بود که بسیاری از کسب‌و‌کارها سرمایه خود را از بازاریابی سنتی به دیجیتال منتقل کردند. در مجموع، برنامه‌ریزی و اجرای یک استراتژی دیجیتال، امروزه برای تمام کسب‌و‌کارها حیاتی است.

کاربرد دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

یکی از چالش‌های کسب و کارهای مختلف همواره این بوده که چگونه به صورت گسترده به مخاطب هدف دسترسی پیدا کنند و با او تعامل سازنده داشته باشند. مهم‌ترین کاربردی که دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ فراهم می‌کند، برقراری ارتباط با مخاطب اصلی خدمات و محصولات در زمان درست است. یعنی رساندن پیام برند به کسانی که واقعا به خدمت یا محصول موردنظر نیاز دارند.

اگر کسب و کار شما تازه پا گرفته و نیاز به ایجاد مخاطب راغب (لید) دارید و هزینه تبلیغات برای شما مهم است، نباید کانال‌های آنلاین بازاریابی دیجیتال را برای شناخت مخاطب هدف محصولات و تبدیل او به مشتری دست‌به‌نقد دست‌کم بگیرید.

دیجیتال مارکتینگ دو نوع دارد نوع آفلاین و آنلاین که در ادامه به آن می پردازیم:

نوع آفلاین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

کانال های مختلفی دربازاریابی برای رسیدن به مصرف کنندگان واقعی یا بالقوه وجود دارد و امروزه صاحبان مشاغل از مسیرهای مختلف برای رساندن پیام خود به گوش مخاطبان استفاده می کنند.
حالت آفلاین کانالی ازبازاریابی دیجیتال در زمان عدم دسترسی یا قطعی اینترنت است. منظور آن است که شما نیازی به ارتباط با یک آدرس اینترنتی ندارید. این حالت شامل موارد مختلفی می شود که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است:

• بیلبورد الکترونیکی
• تبلیغات تلویزیونی
• تبلیغات رادیویی
• تبلیغاتی چاپی
• تماس تلفنی
• نامه های پستی
• بازاریابی آفلاین موبایل
• کارت های کسب و کار

برای مثال کارت های ویزیت در ژاپن بسیار محبوب هستند. افراد هنگام ملاقات با یکدیگر به وسیله کارت های ویزیت کسب و کار خود را معرفی می کنند. کارت ویزیت معمولا شامل نام، آدرس دفتر، کالای ارائه شده، نشان تجاری یا شعار شرکت و … می باشد.
طراحی کارتهای ویزیت می تواند به جلب توجه مخاطب نیز کمک کند. پس کارت ویزیتی با ساختار خوب یک کانال آفلاین بازاریابی دیجیتال مارکتینگ است.

بحث اصلی مقاله ما دیجیتال مارکتینگ آنلاین  است، با ما همراه باشید تا بر کانال های آنلاین تمرکز بیشتری داشته باشیم!

انواع بازاریابی دیجیتال مارکتینگ

۱- بهینه سازی موتور های جست و جو (سئو)
۲- تبلیغات کلیکی
۳- بازاریابی شبکه های اجتماعی
۴- بازاریابی محتوا
۵- بازاریابی وابسته و پیوسته
۶- نوع تاثیر گذار (اینفلوئنسر)
۷- از طریق ایمیل (پست الکترونیک)
۸- بازاریابی ویروس وار (Viral marketing)
۹- تبلیغات موبایلی

به احتمال زیاد با تبلیغات سئو و ایمیلی آشنا هستید. اما آنچه این روز ها بیشتر از هر کدام از مواردی که گفتیم مورد توجه قرار گرفته است، تبلیغات از طریق رسانه های اجتماعی یا Social Media است. رسانه های اجتماعی می توانند بخش مهمی از استراتژی بازاریابی شما باشند و باعث شود تا حجم گسترده ای از بازار را در اختیار بگیرید.

از مزایای دیجیتال مارکتینگ  این است که به راحتی می توان با مشتری تعامل داشته و از بازخورد آنها آگاه شوید. حتی مشتریان می توانند کمک کنند تا محتوای با کیفیتی در دسترس آنها قرار دهید. رسانه هایی همچون اینستاگرام، توییتر و … کانالی برای بازاریابی آنلاین در شبکه های اجتماعی هستند.

از مواردی که اخیرا به عنوان تبلیغات در کشور ما نیز محبوب شده است می توان به تبلیغات ویدیویی اشاره کرد. ظهور کانال های تلویزیونی به صورت اینترنتی و شکل گیری وب سایت هایی همچون آپارات یا مشابه آن باعث شده تا تبلیغات ویدیویی نیز وارد بازار دیجیتالی شوند. یک ویدیو همراه با شعار و آهنگی به یاد ماندنی در عین حال کوتاه قطعا باعث جلب مخاطبان خواهد شد.

بررسی اصول تبلیغات و ارتباطات در فضای دیجیتال مارکتینگ

۱- هدف بازاریابی دیجیتال معرفی خدمات و محصولات شرکت است، وگرنه به خودی خود ارزشمند نیست. بازاریابی دیجیتال باید با بازاریابی سنتی یکپارچه باشد.

۲- بازاریابی باید در راستای کاهش هزینه های شرکت و خرید مشتری باشد، نه فقط معیاری برای تبلیغات بی هدف.

۳- مشتری باید در مرکز توجه بازاریابی قرار گیرد تا محصولات به درستی به مشتری مناسبی پیشنهاد داده شود.

۴- برنامه های بازاریابی دیجیتال باید به گونه ای باشد که پیام صحیح را مخاطبان در زمان مناسب برساند.

۵- برای بهینه سازی از داده ها استفاده کنید.

۶- از تجربیات و آزمایش کردن برای بهبود مداوم کار خود استفاده کنید. به خاطر داشته باشید روش ها برای هر محصول، مخاطب و شرکت با دیگر شرکت ها می تواند متفاوت باشد.

۷- نسبت به تغییرات منعطف باشید، چرا که مشتریان و رقبای شما به طور مداوم تغییر خواهند کرد.

 

مقایسه ارتباطات یکپارچه بازاریابی با کانال های دیجیتال

بازاریابی یکپارچه شامل کانال های مختلفی برای هدف قرار دادن مشتریان است. هر کانال از نقاط قوت و ضعف های مختلفی برخوردار است، به عنوان مثال توییتر برای پیام های کوتاه، پینترست برای مطالب مرتبط با طراحی گرافیکی و اینستاگرام برای محتوای تشویقی و الهام آمیز مناسب هستند.

اما چرا از تمامی نقاط قوت این کانال ها استفاده نکرده و آنها را ادغام نکنیم؟

اگر از یک شخصیت و محتوای یکسان در تمامی رسانه ها و کانال ها استفاده کنیم، می توانیم تبلیغاتی به یاد ماندنی تر و ماندگار تر به جای بگذاریم. یک مثال عالی در این زمینه، تبلیغات کوکا کولا است.
این برند در تمامی کانال ها آنلاین و آفلاین بازاریابی دیجیتال خود مانند تلویزیون، رسانه های اجتماعی و … از یک شعار و تصویر یکسان استفاده می کند و همین روش باعث افزایش ۷ درصدی مصرف نوشیدنی های این شرکت شده است.

بررسی اثربخشی و مقرون به صرفگی دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ نوین وب ساز به مشاغلی از کوچک تا بزرگ کمک بزرگی می کند. با یک استراتژی مقرون به صرفه از طریق اینترنت می توان کاربران را به خدمات و محصولاتی که ارائه می دهید جذب کرد. با این وجود، باید از سرمایه گذاری خود مطمئن شوید. قبل از شروع کمپین بازاریابی دیجیتال، از طریق ROI – بازگشت سرمایه را بررسی کرده و بودجه مورد نیاز خود را تعیین کنید. برای اندازه گیری دقیق به شاخص عملکرد کلیدی (KPI) نیاز خواهید داشت.

این شاخص شامل عملکرد های کلی مانند ترافیک، بخش های کلیدی و تاثیر هر کانال (موتور های جستجو، وبلاگ، رسانه های اجتماعی و غیره) می شود. با بررسی این شاخص ها می توان استراتژی مناسب و اهدافی واقع بینانه تر را انتخاب نمود.

اگر بودجه نسبتا بزرگی ندارید و از جنبه های خاص کمپین های تبلیغاتی بازاریابی دیجیتال مطمئن نیستید، می توانید از پست های پر طرفدار مرتبط با برند یا مارک تجاری خود استفاده کنید. این حالت می تواند باعث ایجاد ترافیک از منابع مختلفی گردد. در نهایت با تحلیل کاربران و مشتریان بالقوه ای که از این طریق وارد وب سایت شما می شوند می توان برای تاکتیک های بزرگتر و پیشرفته تر سرمایه گذاری کرد.

همواره استفاده از استراتژی های مقرون به صرفه و تعامل مداوم با مشتریان این امکان را به شما خواهد داد تا روشی های پر معنا تری در ارتباط با مشتریان خود پیدا کنید. نویسندگان و طراحانی که در استخدام شما هستند نیز می توانند با ایجاد محتوای خاص و هزینه کم، شرکت شما را به کاربران معرفی کنند.

نقش دیجیتال مارکتینگ در شرکت‌ها چیست؟

بازاریابی سنتی معمولا به این صورت است که تبلیغات به صورت چاپی، ارتباط تلفنی با مشتریان یا به صورت فیزیکی و حضوری انجام می‌شود، اما نقطه مقابل آن بازاریابی دیجیتال کاملا به صورت آنلاین و الکترونیکی رخ می‌دهد. این بدان معناست که شرکت‌ها و برندها امکانات بسیار بیشتری برای دسترسی به مشتریان بیشتر از جمله ایمیل، ویدئو، شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو در اختیار دارند.

در تمام مراحل دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) آگاهی از برند حرف اول و آخر را می‌زند و یک اصل به شمار می‌آید. در دنیای آنلاین امروز، تمام کسب و کارها وب‌سایت دارند و داشتن وب‌سایت را از واجبات کسب و کار خود می‌دانند. حتی اگر وب‌سایت نداشته باشند، سعی می‌کنند تا در شبکه‌های اجتماعی یا دیگر کانال‌ها حضور پررنگی داشته باشند.

محتوای دیجیتال و بازاریابی آن به قدری در میان کسب و کارها رایج است که اکنون مصرف کنندگان از کسب و کارها انتظار دارند تا یکی از ابزارها دیجیتال را در اختیار داشته باشند و بسیاری از کسب و کارها این ابزارها را راهی برای جلب اعتماد مشتری می‌دانند.

گر بخواهیم به صورت خلاصه در مورد اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای شرکت‌ها بگوییم، به عنوان یک مالک کسب و کار برای اینکه در بازار و در میان رقبا بتوانید خود را برجسته‌تر کنید، باید در پروسه استخدام خود به افراد ماهر در دیجیتال مارکتینگ اهمیت دهید و از ترفندها و علم دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار خود استفاده کنید.

با اینکه بازاریابی دیجیتال روش‌ها و استراتژی‌های بسیاری برای انجام پیش روی شما قرار داده است، اما با این حال می‌توانید خلاقیت به خرج دهید و سراغ روش‌های نوین و همچنین مواردی بروید که باقی کسب و کارها از آن نتیجه گرفتند. با استفاده از دیجیتال مارکتینگ، می‌توانید از ابزارهایی مانند داشبورد تجزیه و تحلیل برای نظارت بر موفقیت و بازگشت سرمایه در کمپین‌های خود استفاده کنید و بیشتر از آنچه می‌توانید با یک محتوای تبلیغاتی سنتی مانند: بیلبورد یا تبلیغ چاپی به دست آورید، بهره ببرید.

مزایای دیجیتال مارکتینگ

۱- مقرون به صرفه بودن :

این روش نسبت به سایر روش‌های بازاریابی، به‌طور قابل توجهی ارزان‌تر است. هزینه‌های تبلیغاتی در دنیای دیجیتال کمتر از سایر اشکال بازاریابی است.

۲- دسترسی به موبایل :

امروزه تمامی افراد جهان بیشتر از هر وسیله دیگری از تلفن هوشمند برای دنبال کردن اخبار، شبکه‌های اجتماعی و فعالیت‌های دیگر استفاده می‌کنند. این نوع بازاریابی به شما کمک می‌کند تا به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

۳- انعطاف پذیری:
از این بازاریابی می‌توان به شکل‌های مختلفی استفاده کرد و بهره برد. از جمله تبلیغات بنری، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محتوا و پست‌های رسانه‌های اجتماعی. بنابراین با یادگیری نحوه بازاریابی خلاقانه خود به صورت دیجیتالی، طیف وسیعی از استراتژی‌های تبلیغاتی را در دست خواهید داشت.

۴- گسترش:
بسیاری از کاربران اینترنت تقریباً بخش زیادی از خرید خود را به‌صورت آنلاین انجام می‌دهند. این نوع از بازاریابی به شما این امکان را می‌دهد تا این افراد را جذب کنید و در نتیجه دامنه دسترسی شرکت خود را گسترش دهید.

۵- تبلیغات چند رسانه‌ای:
مشتریان تمایل دارند بیشتر با محتوایی درگیر شوند که ترکیبی از عکس، کلیپ های ویدئویی و صدا باشند. ترکیب این نوع محتوا در بازاریابی اینترنتی بسیار ساده‌تر از هر نوع تبلیغات دیگری است.

۶- تعامل:
این بازاریابی به شما امکان می‌دهد تا مستقیماً با مشتریانی که محتوای شما را می‌بینند ارتباط برقرار کنید. این کار به مشتریان شما نشان می‌دهد که مهم و محترم هستند. همچنین به شما امکان می‌دهد اطلاعات ارزشمندی در مورد واکنش‌ها و نیازهای مشتریان خود جمع‌آوری کنید.

۷- ردیابی:
علاوه بر امکان برقراری ارتباط با مشتریان، بازاریابی مورد نظر به شما امکان می‌دهد فعالیت مشتریان خود را پیگیری کنید. به این ترتیب متوجه می‌شوید که کدام روش‌های بازاریابی موثرتر هستند و به شما امکان می‌دهد استراتژی خود را اصلاح کرده و بهبود بخشید.

۸- آزادی عمل:
این بازاریابی اظهار نظر در مورد موضوعات و بحث‌هایی که به محصول یا صنعت شما مربوط می‌شود را آسان می‌کند. به این ترتیب، می‌توانید خود را به‌عنوان یک مرجع معرفی کنید و اعتماد خوانندگان خود را جلب کنید. با استفاده از مارکتینگ در جهان دیجیتال، می‌توانید به‌عنوان یک متخصص ظاهر شوید و اعتبار زیادی به دست بیاورید.

۹- تعامل با اینفلوئنسرها:
بسیاری از تأثیرگذارترین چهره‌ها در فرهنگ مدرن، کسب‌و‌کار خود را به صورت آنلاین یا از طریق رسانه‌های اجتماعی تبلیغ می کنند. این بازار به شما امکان می‌دهد که با اینفلوئنسرها تعامل داشته باشید و نظر آن‌ها را جلب کنید. اگر از راه درستی با آنان تعامل کنید، می‌توانید آن‌ها را وادار کنید تا شما را تأیید کنند. این موضوع باعث می‌شود فالوورهایشان به مشتری شما تبدیل شوند و آگاهی از برند را گسترش دهند.

۱۰- بهبود بازاریابی چاپی:
این بازاریابی مدرن به شما امکان می‌دهد بازاریابی چاپی و سنتی خود را نیز گسترش دهید. شما با تولید محتوای آنلاین می‌توانید ادعاهایی را که در تبلیغات چاپی خود دارید توضیح دهید. همچنین می‌توانید جزئیات بیشتری ارائه کنید و اثربخشی همه اشکال تبلیغات را به حداکثر برسانید و کمپین‌های خود را یکپارچه کنید.

دیجیتال مارکتینگ می‌تواند انتخاب خوبی برای کار کردن باشد و اگر به این زمینه علاقه دارید می‌توانید در این حیطه بسیار موفق عمل کنید و همچنین به موفقیت شغلی نیز برسید. بنابراین، آموزش خود را از امروز آغاز  کنید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

ارسال نظرات

ایمیل شما برای دیگر کاربران در دسترس نخواهد بود. تمامیه بخش ها الزامی با * علامتگذاری شده اند.

مطالب مرتبط

زنبیل خرید

دریافت مشاوره رایگان

اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیریم

013-33265361-2

info@novinwebsaz.net